Boktips! Pojken på bergets topp, av John Boyne

Egentligen. Egentligen gillar jag inte när historiska fakta rörs ihop med rena påhitt. Så därför ratade jag rätt länge den här boken. Tills den dag jag bara satte mig ned och läste den. Och faktiskt, den är inte så dum. Bortsett då från…

Image by Daniel from Pixabay

Äsch, bortsett från min principiella aversion för anakronistiskt sammelsurium, så är denna ungdomsroman ändå läsvärd. Kortfattat handlar den om den franske pojken Pierrot som blir föräldralös vid ung ålder. Tiden är strax före andra världskriget och eftersom hans bästa vän Anschels familj inte kan ta hand om honom, flyttar han från Paris till ett barnhem i Orléans. Där får han snart brev från sin faster Beatrix som han tidigare aldrig har träffat. Hon arbetar som hushållerska åt en mäktig man i dennes hus i österrikiska Alperna och erbjuder sig nu att ta hand om sin brorsson. Det låter ju lovande för stackars Pierrot.

Men den mäktiga mannen är – Hitler… och vi får under romanens gång även träffa på Eva Braun, Himmler och Goebbels. Det vi sedan får följa är Pierrots – eller Pieter som han nu kallas för att inte reta den mäktige mannens grundmurade antipati mot fransmän alltför mycket – utveckling från en normalt empatisk pojke till en nära nog fullfjädrad Hitlerjugend.

Ett av Hitlers många örnnästen i Alperna? Image by Erzsébet from Pixabay

Romanens främsta styrka är att författaren aldrig tydligt tar ställning för eller emot det som sker. Historien berättas utan större omsvep, mycket står så att säga mellan raderna och det blir vi läsare som får dra våra egna mer eller mindre begåvade slutsatser under händelsernas lopp. Det är skickligt gjort. Och i slutet väntar en överraskning som är väl turnerad av författaren – bravo!

Så anakronisterna till trots ställer historien om Pierrot många intressanta frågor att reflektera över. Den mest intressanta är förstås hur en person kan påverkas till att bli nazist. Hänger det ihop med bakgrund, revanschlystnad, personlighet, konformism eller rädsla? Eller kanske lite av alltihop?


John Boyne, Pojken på bergets topp. B Wahlströms Bokförlag (2019). Översättare: Lina Erkelius. Originaltitel: The boy at the top of the mountain (2016).

Författare: bastetsspinneri

Välkommen till Bastets Spinneri! Detta är mer eller mindre välspunna tankar och reflektioner av kattlik kvinna. Här kommer jag framför allt att fokusera på böcker och film. Böcker som jag har läst som fascinerat, roat, irriterat... Främst skönlitteratur, men även en del faktaböcker i ämnen som intresserar mig. Och filmer som likaledes har fångat mitt intresse på ett eller annat sätt. Bloggen är ett sätt att komma ihåg vad jag har läst eller sett men även dela med mig av tankar och reflektioner. Hoppas det kan inspirera och stimulera även andra! God läsning!

Lämna en kommentar